Bregje Deckers

Dirigent

Sinds oktober 2023 is Bregje Deckers onze dirigent

Over zichzelf zegt ze:

Ik ben Bregje Deckers,  en ik ben opgegroeid in America (Noord-Limburg).  Muziek zit in mijn DNA en ik heb veel passie voor hetgeen wat ik doe.

Als kleine meid ging ik met mijn moeder luisteren naar het zomerconcert van Muziekvereniging St. Caecilia America. Mijn vader en twee grote broers spelen hier fanatiek mee en die passie werd ook aan mij doorgegeven.  De saxofoon trok mijn aandacht, ik vond het geluid prachtig.

Mijn eerste saxofoonlessen kreeg ik van Frank Meuwissen. Maar al snel wilde ik meer zijn dan alleen maar saxofonist bij de fanfare. Zo begon mijn droom om professioneel musicus te worden. Tijdens onze concoursdeelname in 2015 kreeg onze saxofoonsectie groepsrepetities van Jean-Pierre Cnoops en dit vond ik een zeer leerzame en fijne ervaring. Jean-Pierre is hoofdvakdocent klassiek saxofoon aan het Conservatorium in Maastricht. Hier ben ik in 2016 met de vooropleiding gestart.

Nadat ik in 2018 mijn VWO diploma had gehaald en toegelaten was tot de bachelor in Maastricht, ben ik enthousiast begonnen met studeren. In februari 2023 ben ik afgestudeerd.

Mensen kennis bijbrengen over het vak muziek vind ik ontzettend leuk. Zelf ben ik ook erg leergierig  en sta altijd open voor nieuwe kennis binnen mijn vakgebied. Sinds 2019 ben ik werkzaam als docent bij diverse verenigingen. Nieuwe leerlingen bij een vereniging krijgen dat is één ding, het zo aantrekkelijk maken om ze te kunnen houden is een tweede en dat blijkt vaak moeizaam.  Ik probeer in mijn lessen te kijken naar de behoefte van elke individuele leerling, wat heeft hij/zij nodig om te groeien? Iedere leerling is anders en daarom is geen een les hetzelfde! Dat maakt het vak zo geweldig.

Sinds september 2020 ben ik werkzaam als dirigent van Jeugdfanfare St. Caecilia America, wat inmiddels is uitgegroeid tot een gezamelijk jeugdorkest van 3 dorpen. Dit doe ik met heel veel passie en plezier. Omdat ik maatwerk erg belangrijk vind schrijf ik veel van de arrangementen zelf. Zo kan ik het precies op maat maken zodat elke muzikant een uitdaging heeft maar niet wordt overprikkeld. Ook volg ik een directie opleiding bij Chris Derikx, waarin ik elke les weer meer over het directievak te weten kom. Ik krijg er enorm veel energie van om een groep mensen te kunnen helpen met mijn kennis. Groepsrepetities geven aan saxofoonsecties doe ik dan ook met genoegen.

Repertoire

Achieflijst muziekstukken Fanfare Vriendenkring Swolgen